Ale!

Iida Kukkonen, Tero Pajunen, Outi Sarpila ja Erica Åberg 

Ulkonäköyhteiskunta – Ulkoinen olemus pääomana 2000-luvun Suomessa

11.90 24.90 

Normaali norm. 29.00 
Innon hinta: 24.90 
E-kirja (EPUB) norm. 11.90 
ISBN: 9789523511576

Kirjoittaja: Iida Kukkonen, Tero Pajunen, Outi Sarpila ja Erica Åberg 

Julkaisuajankohta: 9 / 2019

Sivumäärä: 290

Lataa painokelpoinen kansikuva

Osastot: ,
Avainsanat tuotteelle , ,
Jaa tämä:

Osaatko arvata, kuinka monta kuukautta suomalainen nainen viettää peilin edessä elämänsä aikana? Entä mies? Kuinka paheksuttua mahtaakaan olla ulkonäön hyödyntäminen palkkaneuvotteluissa?

Ulkonäköyhteiskunnassa turkulainen tutkijaryhmä ruotii ulkonäön ja elämässä menestymisen välistä yhteyttä suomalaisessa yhteiskunnassa. Kirja tarjoaa tilastotietoa ja tositarinoita aiheesta. Kirjoittajat kutsuvat lukijan pohtimaan kanssaan ulkonäköpääoman kasaamista ja hyödyntämistä ja siitä luopumista. Käsitellyksi tulevat niin ulkonäköön kohdistuvan kulutuksen mielekkyys ja mielettömyys kuin ulkonäön merkitys pari­suhteessa, työelämässä ja ystävyyssuhteissa. Hyväksytyn ulkonäön määrittelyä tarkasteltaessa media saa osansa, mutta keskustelua käydään ennen kaikkea ulkonäölle annettujen merkitysten määrittelystä erilaisissa sosiaalisissa ympäristöissä.

Kirjan ovat kirjoittaneet turkulaiset taloussosiologit dosentti Outi Sarpila, VTM Iida Kukkonen, VTM Tero Pajunen ja VTM Erica Åberg. Lisäksi mediatutkija FM Kaisu Hynnä on kirjoittanut luvun mediasta ulkonäön normittajana. Näkökulmakirjoittajina vierailevat myös valtiot. yo. Vy Tram sekä VTK Johannes Turunen. Teos pohjautuu Emil Aaltosen säätiön vuosina 2016–2018 rahoittamaan projektiin Suomi ulkonäköyhteiskuntana. Hankkeessa tarkasteltiin ulkonäön merkitystä Suomessa laajasti, ennen kaikkea suomalaisten kokemana.

Artikkeleita ei löytynyt.

Arviot

Tuotearvioita ei vielä ole.

Kirjoita ensimmäinen arvio tuotteelle “Ulkonäköyhteiskunta – Ulkoinen olemus pääomana 2000-luvun Suomessa”

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

“Onko ulkonäkö käypää valuuttaa, ja saako tietynlaisesta ulkomuodosta etua kumppanin haussa, ystävyyssuhteiden solmimisessa ja työelämässä? Yksinkertainen vastaus on kyllä: ulkonäön voi nähdä varallisuutena, pääomana, johon kannattaa panostaa. Kiistanalaisempaa on, kuka ulkonäöstä hyötyy, kenen sallitaan hyötyvän siitä ja voiko yksilö itse vaikuttaa asiaan.”
Helsingin Sanomat, 24.9.2019